Рішенням сільської ради №2969-XXII/VIІI від 21.12.2022 року було затверджено Програму інформатизації «Цифрова громада» Лозуватської сільської ради на 2023-2025 роки
ПАСПОРТ ПРОГРАМИ
1. Назва - Програма інформатизації «Цифрова громада» Лозуватської сільської ради на 2023-2025 роки.
2. Підстава для розробки – Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні»; Закон України «Про Національну програму інформатизації».
3. Замовник Програми – Лозуватської сільська рада.
4. Мета: інформатизація Лозуватської сільської ради.
5. Початок – січень 2023 рік, закінчення – грудень 2025 року.
6. Термін виконання – 3 роки.
7. Загальні обсяги фінансування, в тому числі видатки сільського бюджету – в межах щорічних кошторисних призначень.
8. Очікуванні результати виконання – побудова сучасної системи управління, розвиток інформаційного середовища, створення потужних інформаційних ресурсів.
9. Контроль за виконанням – постійній комісії сільської ради з питань прав людини, законності, депутатської діяльності та етики, регламенту.
10. Термін звітності – 1 раз на рік.
Програма
інформатизації «Цифрова громада»
Лозуватської сільської ради на 2023-2025 роки
Вступ
Серед напрямів формування та здійснення публічної політики на місцевому рівні в сучасних реаліях провідне місце в Україні має відводитися створенню умов для інноваційного розвитку економіки, соціального прогресу, задоволення інформаційних потреб в реалізації прав громадян, їх об’єднань, підприємств та організацій, органів місцевого самоврядування на основі формування і використання інформаційних ресурсів і сучасних технологій. Попередження потенційних та розв’язання існуючих проблем у розрізі зазначеного напряму публічної політики може бути здійснене завдяки розробці та реалізації місцевої Програми інформатизації. Власне, інформатизація й передбачає сукупність взаємопов’язаних організаційних, правових, політичних, соціально-економічних, науково-технічних, виробничих процесів, що спрямовані на формування умов для забезпечення потреб і реалізації прав громадян і суспільства на засадах створення, розвитку, використання інформаційних систем, мереж, ресурсів та інформаційних технологій, побудованих на основі застосування сучасної обчислювальної та комунікаційної техніки.
Програма інформатизації «Цифрова громада» на 2023-2025 роки (далі – Програма) визначає основні засади реалізації політики у сфері інформатизації. Відповідно до чинного законодавства Програма розроблена як складова Національної програми інформатизації України та визначає комплекс пріоритетних завдань щодо інформаційного, організаційно-технічного, нормативно-правового забезпечення діяльності органів місцевого самоврядування, її соціально-економічного розвитку шляхом упровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій (далі – ІКТ) в усі сфери життєдіяльності громади.
Програма також спрямована на подальший розвиток електронного урядування (далі – е-урядування) та електронної демократії (далі – е-демократія). Запровадження технологій е-урядування та е-демократії має на меті стимулювати політичну активність особистості та сприяти її політичній соціалізації. З іншого боку, на якісно новий рівень виходять відносини між органами влади і громадянами, бізнесом. Для координації своїх дій держава отримує максимально повні дані про позицію громадян, а останні мають відкритий доступ до офіційної інформації, можливість висловлювати свої побажання та слідкувати за їх виконанням, підтримувати реальний діалог з представниками влади в онлайн-режимі, лобіювати прийняття важливих законів чи рішень.
Програма також враховує положення щодо напрямів публічної політики в Україні, які знайшли відображення у законах України: “Про доступ до публічної інформації”, “Про публічні закупівлі”, “Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах”, Указі Президента України від 12 січня 2015 року № 5/2015 “Про Стратегію сталого розвитку “Україна – 2020”, постанові Верховної Ради України від 31 березня 2016 року № 1073-VIII “Про Рекомендації парламентських слухань на тему: “Реформи галузі інформаційно-комунікаційних технологій та розвиток інформаційного простору України”, постанові Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2016 року № 294 “Про затвердження Програми діяльності Кабінету Міністрів України”, розпорядженнях Кабінету Міністрів України від 15 травня 2013 року № 386-р “Про схвалення Стратегії розвитку інформаційного суспільства в Україні”, від 24 червня 2016 року № 474-р “Деякі питання реформування державного управління України”.
У такий спосіб у межах реалізації Програми в громаді вирішуватимуться завдання переходу до орієнтованого на інтереси людей, спрямованого на розвиток інформаційного суспільства, відкритого та прозорого публічного управління, здійснення економічної діяльності на засадах результативності та ефективності, створення умов для розвитку як самої інфраструктури інформатизації, так і забезпечення сталого інноваційного розвитку громади в цілому.
Завдання місцевої Програми інформатизації враховують наступні напрями: нормативно-правове, організаційне та методичне забезпечення інформатизації в громаді; створення та розвиток інформаційної інфраструктури; інформаційне забезпечення діяльності місцевих органів виконавчої влади, потреб населення, підприємств, установ та організацій.
У Програмі застосовуються такі терміни:
інформатизація – сукупність взаємопов’язаних організаційних, правових, політичних, соціально-економічних, науково-технічних, виробничих процесів, що спрямовані на створення умов для задоволення інформаційних потреб, громадян та суспільства на основі створення, розвитку й використання інформаційних систем, мереж, ресурсів, інформаційних технологій, які ґрунтуються на основі застосування сучасної обчислювальної та комунікаційної техніки;
інформаційна технологія – цілеспрямована організована сукупність інформаційних процесів з використанням засобів обчислювальної техніки, що забезпечують високу швидкість обробки даних, швидкий пошук інформації, розосередження даних, доступ до джерел інформації незалежно від місця їх розташування;
засоби інформатизації – електронно-обчислювальні машини, програмне, математичне, лінгвістичне й інше забезпечення, інформаційні системи або їх окремі елементи, інформаційні мережі та мережі зв’язку, що використовуються для реалізації інформаційних технологій;
е-урядування – форма організації державного управління, яка сприяє підвищенню ефективності, відкритості і прозорості діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування з використанням інформаційно-телекомунікаційних технологій для формування нового типу держави, орієнтованої на задоволення потреб громадян;
е-демократія – форма суспільних відносин, за якої громадяни та організації залучаються до державотворення й державного управління, а також до місцевого самоврядування шляхом широкого застосування ІКТ;
електронна послуга – послуга, надана громадянам та організаціям у електронному вигляді за допомогою ІКТ (далі – е-послуга);
інформаційна інфраструктура – сукупність різноманітних інформаційних (автоматизованих) систем, інформаційних ресурсів, телекомунікаційних мереж і каналів передачі даних, засобів комунікацій та управління інформаційними потоками, а також організаційно-технічних структур, механізмів, що забезпечують їх функціонування;
інформаційне суспільство – орієнтоване на інтереси людей суспільство, в якому кожен міг би створювати й накопичувати інформацію та знання, мати до них вільний доступ, користуватися, обмінюватися ними, щоб надати можливість кожній людині повною мірою реалізувати свій потенціал, сприяти суспільному, особистому розвитку та підвищувати якість життя.
Стан і проблеми інформатизації громади
Лозуватська сільська рада розташована у Дніпропетровські області (Криворізький район). До її складу входить 32 населених пункти. На території громади мешкає майже 19 тисяч населення. Центр громади – село Лозуватка.
За даними дослідження, проведеного на замовлення Інтернет-асоціації України компанією Factum Group Ukraine, на всій території України (без урахування АР Крим) – 70% українців користуються Інтернетом. Більше третини користувачів є українці у віці до 35 років. Мобільні телефони займають більшу частку ринку доступу до Інтернету, завдяки впровадженій в Україні технології передачі даних 4G.
На цей час в Україні для оцінювання розвитку інформаційного суспільства створено необхідну методологічну базу, яка закріплена в Постанові Кабінету Міністрів України від 28 листопада 2012 року № 1134 „Про затвердження Національної системи індикаторів розвитку інформаційного суспільства” та Методиці формування індикаторів розвитку інформаційного суспільства, що була затверджена наказом Міністерством освіти і науки України від 09 вересня 2013 року № 1271. На цій основі може здійснюватися оцінювання як матеріальних, так і нематеріальних результатів розвитку інформаційного суспільства в Україні.
Проте ця методика призначена для оцінювання стану розвитку інформаційного суспільства в цілому й не дозволяє в достатній мірі оцінити стан розвитку електронного урядування та інформатизації, тим більше в розрізі окремої громади. Адже особливості інформаційної сфери та процесів її розвитку обумовлюють необхідність здійснення як кількісного, так і якісного оцінювання не лише розвитку інформаційного суспільства в цілому, а й окремих складових, зокрема стану інформатизації.
Готовність громади до впровадження інструментів е-урядування та е-демократії оцінюється як висока, її складові: сильна організаційна підтримка, достатня матеріальна база.
На сучасному етапі переходу світового співтовариства до інформаційного суспільства ступінь інтеграції до інформаційного простору та рівень використання інформаційних технологій постають безпосередніми чинниками економічного зростання, забезпечення соціально-економічної та політичної стабільності, запобігання виникненню екологічних катастроф.
Процес інформатизації в органах місцевого самоврядування громади відбувається наступним чином:
Обґрунтування необхідності вирішення проблеми програмним методом
Нині невирішеними є наступні проблеми.
Відсутність відділу (сектору) інформаційно-комп’ютерного забезпечення органу місцевого самоврядування призводить до труднощів у задоволенні потреб в інформаційних ресурсах і темпах розвитку інформатизації у громаді як через недоліки у самій структурній будові, так і через існуючі проблеми з кількістю та фаховим рівнем штатних працівників, особливо тих, на яких покладені додаткові обов’язки щодо робочої підтримки технічного стану комплексу програмно-технічних засобів; збільшення проблем та ризиків, пов’язаних із захистом персональних даних.
Істотно гальмує становлення електронних форм взаємодії між органами державної влади та органами місцевого самоврядування і фізичними та юридичними особами неузгодженість галузевих та відсутність багатьох державних стандартів в інформаційній сфері.
Іншим чинником, що істотно стримує розвиток інформаційних систем громади є те, що в країні, на жаль, відсутні типові технічні рішення щодо створення автоматизованих систем обробки інформації для органів місцевого самоврядування. Наслідком цього є не тільки відставання в розвитку інформаційних систем органів місцевого самоврядування, але й колосальні витрати, викликані необхідністю індивідуальної розробки таких систем.
Головна мета, завдання та пріоритетні напрями інформатизації громади
Метою Програми є забезпечення доступу громадян до процесів формування інформаційного суспільства через упровадження інноваційних підходів, інструментів та технологій електронного урядування, електронної демократії, інших сучасних інформаційно-комп’ютерних технологій шляхом модернізації системи публічного управління соціально-економічним розвитком громади, розвитку інфраструктури відкритих даних, телекомунікаційного середовища та забезпечення рівності громадян незалежно від місця їх проживання в дотриманні їх конституційних прав.
Положення Програми мають передбачати:
Цілями Програми є:
Пріоритетними напрямами Програми є:
1. Організаційне та методичне забезпечення Програми.
2. Впровадження політики «Відкритих даних».
3. Впровадження та розвиток географічно інформаційної системи громади (ГІС-портал)
4. Впровадження та розвиток сучасних способів презентації інвестиційних пропозицій
5. Організаційне та методичне забезпечення публічних просторів спрямованих на розвиток громадянського середовища (цифрова освіта, бізнес-центри, тощо)
6. Розвиток технологій е-урядування в органах місцевого самоврядування громади та формування системи місцевих електронних інформаційних ресурсів, у тому числі через взаємодію з регіональними.
7. Розвиток телекомунікаційного середовища громади та організація захисту інформації.
8. Підтримка працездатності та забезпечення функціонування існуючих систем.
З урахуванням зазначених пріоритетних напрямів у 2023 – 2025 роках Програмою передбачено виконання таких заходів:
Організаційне та методичне забезпечення Програми:
Упровадження технологій е-урядування в органах місцевого самоврядування громади та формування системи регіональних електронних інформаційних ресурсів:
3. Розвиток телекомунікаційного середовища громади та організація захисту інформації:
4. Підтримка працездатності та забезпечення функціонування існуючих систем:
Основними завданнями Програми є:
Виходячи з головних завдань, у 2023-2025 роках передбачається:
До пріоритетних напрямів інформатизації у різних сферах діяльності варто віднести створення розгалуженої інформаційно-довідкової системи органів місцевого самоврядування:
Принципи формування та реалізації Програми
Реалізація Програми має здійснюватися з додержанням таких основних принципів і забезпечити:
Організаційне забезпечення виконання Програми
Забезпечення формування та коригування завдань Програми, загальну координацію реалізації заходів з інформатизації здійснює керівництво Лозуватської сільської ради, відділ загальної та організаційної роботи сільської ради та постійні депутатські комісії сільської ради.
Нагляд за формуванням і виконанням Програми, аналіз результатів виконання окремих завдань (робіт) та оцінювання їх якості здійснює керівник Програми, сільський голова.
Сільський голова розглядає та погоджує проекти технічних завдань (робіт) Програми, заслуховує виконавців окремих етапів робіт, контролює стан та терміни виконання етапів. У разі необхідності сільський голова подає пропозиції щодо їх припинення або додаткового фінансування.
Функції, пов’язані з наданням послуг із забезпечення функціонування систем інформаційно-аналітичного забезпечення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування на виконання завдань Програми, здійснюють спеціалізовані організації, які уклали відповідні договори з Виконавчим комітетом Лозуватської сільської ради.
Функції Замовника та координація робіт стосовно виконання завдань Програми покладаються на виконавчий комітет Лозуватської сільської ради.
Виконавці Програми щокварталу до 20 числа місяця, що настає за звітним, надають інформацію про її виконання до відділу загальної та організаційної роботи сільської ради.
Замовник Програми надає за погодженням з керівником Програми щоквартально та щорічно до 15 числа місяця, що настає за звітним, зведені звіти про хід виконання завдань і заходів Програми Генеральному державному замовнику Національної програми інформатизації, до облдержадміністрації та обласної ради.
Очікувані результати реалізації Програми
Найважливішими наслідками інформатизації, які визначають успіх у вирішенні завдань соціально-економічного розвитку, є упровадження технологій е-урядування та побудова сучасної системи державного управління, розвиток телекомунікаційного середовища, створення потужних інформаційних ресурсів, надання електронних адміністративних (державних) послуг, розвиток пріоритетних напрямів економіки та соціальної сфери, надання громадянам рівного якісного доступу до інформації про послуги закладів освіти, охорони здоров’я, державних установ, сприяння становленню інформаційного суспільства.
Результатами практичного впровадження завдань Програми стане:
Виконання завдань і заходів Програми дозволить інтегрувати громаду до світового інформаційного простору, брати участь у процесах регіональної та європейської кооперації, забезпечити сталий розвиток економіки громади.
Строки та етапи виконання Програми
Виконання завдань Програми розраховано на 3 роки. Програма реалізується в один етап.
Ресурсне забезпечення Програми
Передбачаються такі джерела фінансування Програми: